Lär känna Korskyrkan

Vision

• Vi är en församling där vi strävar efter att vara med Jesus för att bli lika Jesus och göra de handlingar Jesus gjorde. Vi söker djupare erfarenheter av Honom vilket leder till förvandlade liv. Vi ger plats att upptäcka och ta emot kärleken – från Gud och till Gud – så att den allt mer formar vår vilja, våra tankar, attityder och handlingar. Det gör vi genom Guds ord, Andens liv, undervisning, bön, tillbedjan, dop, Herrens måltid och goda andliga vanor.

• Vi är en församling som längtar efter att kännetecknas som en välkomnande, varm, hoppfull och helande gemenskap där Jesus kärlek är synlig. Vi vill följa Jesus tillsammans och vara öppna för varandra och ge plats för alla de olika personligheter, erfarenheter och gåvor vi har. Vi längtar efter att varje person ska få känna sig hemma i gemenskapen och som en självklar del i Guds familj.

• Vi är en församling som finns till för de som ännu inte mött Gud. Vi vill leva för det vi tror Gud längtar efter och med hela våra liv peka mot Guds kärlek till hela skapelsen. Gud vill omfamna och upprätta varje människa i en nära kärleksfull relation med Honom själv. Detta är något vi älskar och därför vill vi göra vad vi kan för att hjälpa andra till att låta sig omfamnas och upprättas. Vi vill vara en församling som sprider ljus och hopp runt omkring oss.

Vi är en församling i rörelse med en tydlig riktning, vi är inte färdiga men vi är på väg. Vårt mål är att föra människor närmare Jesus, närmare varandra och närmare andra.

Vår tro

Korskyrkan är en kristen församling. Vi tror på Jesus och vill följa honom. Det gör vi med hela våra liv, i vardag, fest och allt livet innehåller. Vi tror att Gud älskar och vill ha en nära relation med alla. Vi tror på församlingen som en familj präglad av Jesus och hans sätt att leva. Vi tror att Guds ande vill hjälpa oss varje dag att leva det livet. Vi tror att det på riktigt finns hopp för den här världen hos Jesus!

Vi tror att den Gud som skapade himmel och jord även har sänt sin Son Jesus Kristus till världen, för att var och en som tror på honom ska få ett nytt liv. Vi tror också att livet i tron på Jesus Kristus är till för att levas i en kristen gemenskap, i den helige Andes kraft både för vår egen skull och för den här världen.

Om du vill veta mer om vad vi tror sammanfattas det i den Apostoliska trosbekännelsen samt den Niceanska trosbekännelsen. Utöver dessa två historiska bekännelsedokument använder vi Lausanedeklerationen för att förtydliga vår syn på Bibeln, evangelisation och kristet socialt ansvar.

Vår historia börjar innan själva bildandet av Adolfsbergs baptistförsamling.  I bygden pågick mötes- och missionsverksamhet och här hölls bl. a de så kallade Adolfsbergsmötena i tallskogen inte långt ifrån platsen där Korskyrkan idag ligger. Det fanns mycket som samverkade till att en församling så småningom bildades. En söndagsskola, som hölls i olika hem, startade 1911. Man började fira gudstjänst i olika små lokaler som privatpersoner ställde till förfogande. En större lokal behövdes och med gemensamma krafter byggde man ett kapell som fick namnet Emmaus. Samma år bildades Adolfsbergs missionsförening som senare blev Adolfsbergs Baptistförsamling 1918 och som från början hade 28 medlemmar. Idag är vi närmre 200 medlemmar.

Emmauskapellet motsvarade så småningom inte församlingens lokalbehov. Man beslutade att bygga en ny kyrka och den 30 oktober 1966 invigdes Korskyrkan. 1984 fick församlingen som gåva en fastighet i Adolfsbergs centrum. Sedan dess har Korskyrkan och Adolfsbergsgården varit de platser från vilken församlingen bedrivit sin verksamhet. Adolfsbergsgården har särskilt varit en plats som samlat barn och ungdomar i området genom fritidsgårdsverksamhet.

historia

Församlingen leds av Församlingsrådet som i dagsläget består av åtta personer plus församlingens pastorer. Personer till församlingsrådet väljs på årsmötet med mandatperiod på 3 år. Vi eftersträvar ett brett ägandeskap kring församlingens verksamhet. Utifrån detta finns flertalet arbetsråd som ansvarar för respektive verksamhetsområde. Flera gånger per år samlas församlingens medlemmar till församlingsmöte där vi samtalar och beslutar kring större frågor som rör församlingens liv och framtid.

För att bli en del av församlingen krävs inget mer än att du är en del av gemenskapen. För att ha rösträtt i församlingsmötena krävs ett officiellt medlemskap som bygger på tron på Jesus Kristus, dopet och viljan att följa Honom. Har du frågor om detta eller vill bli medlem får du mer än gärna höra av dig till någon av våra pastorer. Du hittar kontaktuppgifter här.

organisation

Del av Evangeliska frikyrkan

Korskyrkan är del av Evangeliska Frikyrkan (EFK). Det innebär att vi tillsammans med omkring 300 församlingar i Sverige samverkar i ett internationellt arbete som finns i ett 30-tal länder i världen. Genom EFK är vi engagerade i att utbilda nästa generations ledare och pastorer och organiserar olika insatser för att ta ett större socialt ansvar.

Personuppgifter

Hur vi hanterar personuppgifter kan du läsa om här.